نقش روابط عمومی در ایجاد انگیزه و همدلی در کارکنان وارتقا فرهنگ سازمان

یکی از وظایف مدیر روابط عمومی کارآمد،ایجاد انگیزه شادابی در کارکنان از طریق ارتقا فرهنگ تعلق سازمانی است، چراکه عدم داشتن انگیزه در کارکنان سازمان،عدم کارائی و علاقمندی به سازمان را نیز در پی خواهد داشت.

پرسش اینجاست که چرا برخی افراد توانایی انجام کار ده نفره را دارند،درحالیکه بعضی دیگر به ظاهرازعهده انجام یک کار ساده نیز برنمی آیند؟

نیروی انسانی باتجربه،با انگیزه و شاداب با تعلق خاطر به سازمان مطمئناً از کارآیی بیشتر برخوردار خواهد بود،نیروی انسانی متخصص، کارآمد و با انگیزه،کالا و خدمات بهتر و با کیفیتی را تولید خواهد کرد.پس روابط عمومی ها می بایست از روش های مختلف نسبت به انگیزه دارکردن کارکنان و علاقمندی به سازمان بکوشند .

یکی از راهکارهائی که روابط عمومی می تواند همدلی سازمانی ایجاد کند،فرهنگ احترام به پیشکسوتان و ارزش گذاشتن به تجربه های آنهاست،زیرا این عمل در کارکنان جوان آثار مثبتی را در پی خواهد داشت وحسی را ایجاد خواهد کرد که در سال های بعد خدمات آنها نیزمورد قدردانی و ارزش قرار خواهد گرفت .

در سالهای اخیر هم موضوع انگیزه کارکنان و نقشی که در بهره وری و تولید دارند توجه متخصصین رفتار سازمانی و مدیران کارآمد را به سوی خود جلب کرده است .

لذا فرهنگ همدلی سازمانی و افزایش انگیزه در کارکنان،از طریق ارتباطات مؤثر موجب خنثی شدن بحران ایجاد شده یا در حال رشد شده و آرامش و تسهیل سازش با محیط را ایجاد خواهد کرد و نقاط ضعف را به قوت تبدیل و با شفاف سازی می توان امید به آینده را تجلی بخشید و این تقویت امید هنری است که فقط در روابط عمومی می توان جستجو کردو برای رسیدن به این مقصود روابط عمومی ها باید نقش مؤثر خود را ایفا کرده و راهکارهای مناسب برای اخذ تصمیم های صحیح و درست توسط مدیران با انگیزه را در کارکنان تقویت کنند .

انواع انگیزه :

انگیزه هایی هستند که در ایجاد همدلی در سازمان و الگوی خاص رفتاری نقش مهمی دارند

1-انگیزه هائی که منشأ جسمانی و بدنی دارند:گرسنگی و تشنگی و ...

2- انگیزه های اجتماعی یا انگیزه های اکتسابی:معاشرت فرد با افراد دیگر جامعه و یادگیری حاصل می شود .و آن یادگیری محیطی می نامند .

خصوصیات افراد باانگیزه: سه دسته هستند.

1-افرادی که تأمین نیازهای مادی را مهم تر از نیازهای غیرمادی می دانند.

2- افرادی که نیازهای غیرمادی را مهم تر می دانند ( احساس مفید بودن برای سازمان باعث انگیزه آنان در انجام مسوولیت میشود(

3- افرادی که نیازهای مادی و غیرمادی را با هم می خواهند.

مشخصات افراد بی انگیزه :

1-عدم همکاری در فعالیت هائی که تلاش و همت بیشتر می طلبد.

2- خودداری ازانجام کارهای اضافه بر وظائف مشخص شده.

3- عدم حضور به موقع در محل کار یا زود ترک کردن محل کار یا غیبت غیر موجه و بهانه جوئی.

4- بی توجهی به زمان تنظیم و تحویل گزارش ها یا تأخیر در انجام به موقع کارها.

5- دلیل تراشی جهت عدم انجام کارها.

6- ضعف کیفیت در انجام وظایف ( انجام سوری کارها(

7- شکایت دائمی از موضوعات ساده و بی اهمیت .

8- خودداری از اطاعت دستورات مافوق و یا ایجاد رکود در کارها .

عوامل تقویت انگیزه :

رضایت شغلی: یکی از این عوامل است.

عوامل مؤثر بر رضایت شغلی عبارتند از :

1-میزان درآمد یا دستمزد.

2- نفس کار.

3- ایمنی شغلی.

4- ارتقاء شغلی.

5- شایسته سالاری.

نتیجه گیری

یکی از مهمترین عواملی که در بهره وری نیروی انسانی می تواند اثرگذار باشد توجه به امور فرهنگی و عوامل انگیزش کارکنان و نیازهای آنها و توجه به تفاوت فردی هر یک از کارکنان است و یکی از شرایط مهم و اساسی برای رسیدن به این هدف برانگیختن انگیزه کارکنان، فرهنگ شایسته سالاری و ارزش گذاری به تفاوت های کارکنان در انجام وظایفشان خواهد بود که این امر جزء وظایف روابط عمومی در سازمانها است و در صورتی که به موقع و بجا انجام شود آثار بسیار مثبت و مفیدی را در سازمان ایجاد خواهد کرد .

تشویق و تنبیه به موقع کارکنان باعث رشد ، بالندگی و انگیزه شده و مسیر سازمان را در دستیابی با اهدافشان تسهیل و هموار خواهد نمود .

با امید باینکه شاهد آن باشیم روابط عمومی ها خود‌را با استانداردهای جهانی هماهنگ کرده و تبدیل به روابط عمومی حرفه ای و متخصص شوند.

 

کد خبر 2268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =