استفاده از ظرفیت هلدینگ های چند رشته ای در مناطق آزاد

به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش؛ شرکت های هلدینگ یکی از محرک های اصلی در توسعه و پیشرفت اقتصاد هر کشوری به شمار می آیند شرکت های هلدینگ از ساختارهای سازمانی متعارف در بسیاری از کشورها بوده و نقشی اساسی در اقتصاد هر کشور ایفا می کنند ،تنوع بخشی از طریق توسعه کسب و کار های جدید به همراه تملک شرکت های جدید از اصلی ترین عوامل ایجاد شرکت های چند بخشی و شرکت های هلدینگ است.

شرکت هلدینگ به عنوان یک بنگاه اقتصادی با هدف تملک سهام شرکت های دیگر و فعالیت متنوع به وجود می آیند این شرکت هادارای سبد سرمایه گذاری متشکل از واحد های مستقل هستند و از مزایای سربار اندک ،ستاد مرکزی،سهولت جبران زیان ،توزیع  ریسک و عدم تمرکز برخوردار هستند.

ایجاد شرکت های هلدینگ ،کاراترین شیوه و ابزاری است که می تواند برای کنترل و مدیریت توام دو یا چند واحد که تاکنون مستقل بوده اند به کارگرفته شود.استفاده از ساختار شرکت هلدینگ در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال توسعه متداول است.

در خصوص اهداف هلدینگ ها میتوان دو هدف اصلی را برای آن بر شمرد .هدف اول هلدینگ ها،خلق ارزش بیشتر نسبت به کسب و کارهای مستقل است و هدف ایده آل هلدینگ ها ،خلق ارزش بیشتر نسبت به هلدینگ های رقیب میباشد.البته متناسب با افزایش ظرفیت خلق ارزش در هلدینگ ها ریسک نیز افزایش می یابد.لذا شناسایی و مدیریت بهینه ریسک ها در هلدینگ ها حاِئز اهمیتی فراوان است .

نمونه ای از اهداف که میتوان در ارزیابی موفقیت هلدینگ سازی ها از آنها بهره گرفت را می توان به صورت خلاصه نام برد از جمله : نیل به صرفه جویی عملیاتی ،بهره مند شدن از کارکنان و مدیریتی کارا و موثرتر،متنوع سازی و کاهش ریسک،برخورداری از پشتوانه دارایی و سرمایه بالاتر،بهبود وضعیت نقدینگی وتامین مالی شرکت،به صرفه بودن آن نسبت به توسعه خارجی،توان رقابتی برترو بهره گیری از مکانیزم بازار سرمایه .

بسیاری از شرکت ها ارزش حاصل از کیفیت بالای اطلاعات و کاهش هزینه های هماهنگی را دلایلی برای تمایل به تمرکز در ستاد عنوان داشته و کاهش هزینه و صرفه جویی ناشی از مقیاس را دلایلی برای ارائه خدمات مشترک توسط شرکت مادر یا هلدینگ می دانند ،ایفای نقش های مذکور نیازمند شناخت دقیق فرصت های سرپرستی و طراحی و استقرار رویه های نظام مند برای برنامه ریزی استراتژیک ،نظارت بر عملکرد و ارائه خدمات است .رشد تعداد هلدینگ ها و تاثیر آنها در اثر بخشی شرکت ها و پیچیدگی مدیریت ،اهمیت واکاوی عوامل موثر در تشکیل و راه اندازی و شیوه های مدیریت شرکت هلدینگ و شیوه ارزش آفرینی را آشکار می سازد .

بطور خلاصه ،برخی از مزایای ایجاد هلدینگ ها را میتوان بشرح زیر برشمرد: 

تسهیل در رشد شرکت ها،تسهیل در تامین مالی طرح ها و پروژه ها،تربیت مدیران چند بعدی و حرفه ای،توسعه نوآوری،کاهش رقابت ،انعطاف پذیری تولید،مدیریت متمرکز،ساماندهی آسان تر،تسری حسن شهرت،کاهش ریسک،تفکیک حقوقی،کنترل با مالکیت محدود،هم افزایی در خرید نام برد

کد خبر 1779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =